З'явившись на
світ, дитина потребує постійної турботи дорослих. Це і вигодовування, і опіка,
і догляд за нею . Без них неможливий не тільки психологічний розвиток, але й
саме виживання новонародженого, оскільки дитині потрібна інша людина, а не просто
можливість задоволення своїх фізіологічних потреб. Інша справа, що у
взаємовідносинах «дитина-дорослий» дитина більш імпульсивна і реактивна, а
дорослий свідомо підстроюється під її потреби і вимоги. Але це не означає, що
сам він не пред'являє певних вимог до малюка і не справляє на нього
специфічного впливу.
Таким чином, дитина
з'являється на світ, вже будучи істотою
соціальною.
При цьому під соціальним ми розуміємо здатність індивіда вступати у взаємодію з
іншими людьми, чинити на них вплив, а також змінювати себе і свою поведінку у
відповідь на їх дії в напрямку, що відповідає їх очікуванням, тобто виявляти
якість соціальної адаптивності.
В ході соціального розвитку людина проходить певні періоди адаптації на різних
етапах свого життя та взаємодії з суспільством.
Це і народження дитини, виховання в сім`ї , дитячому садку, школі. І кожен раз дитина потрапляє в норми співжиття в
новому середовищі, у взаємодію з різними людьми (дорослими та дітьми),
засвоює правила співжиття, співіснування, поведінки в суспільстві, колективі,
групі, сім`ї, а також, в гармонії з собою.
Громадсько-соціальне становлення і розвиток особистості прийнято називати – соціалізацією.
Традиційно вважається, що основною складовою і механізмом процесу соціалізації
є адаптація, під впливом якої людина набуває рис
соціальності, стає повноправним членом суспільства.
Тому
питання адаптації учнів у соціумі, як важливої передумови
підготовки їх до життя, вважаю актуальним на сьогодні.
Що ж таке адаптація?
Адаптація - це
пристосування організму до нових, змінених умов існування .
Процес адаптації відбувається тоді, коли
в системі організм—середовище виникають значні зміни, які забезпечують
формування нового стану, з досягненням максимальної ефективності фізіологічних
функцій і поведінкових реакцій.
У шкільному середовищі існує таке поняття,
як шкільна адаптація. Цей термін став використовуватись для опису
різних проблем і труднощів, що виникають у школі: ускладнення в
навчанні, конфлікти з однокласниками, неадекватна поведінка.
У процесі
адаптації дитини до шкільного життя, однією з найважливіших проблем у сучасній
школі є
демократизація відносин між вчителями і учнями.
Саме ці стосунки визначають, чи можливо
створити сприятливу, як для учнів, так і для вчителів атмосферу в школі. Адже
це дуже важливо для того, щоб виконувати ті завдання, які стоять
перед сучасною школою. Навіть той факт, що у тій школі, де панує доброзичлива
атмосфера учні набагато швидше оволодівають знаннями і вміннями вартий того,
щоб змінити відносини між педагогами і школярами на краще.
Факти шкільного життя у
багатьох закладах освіти свідчать, провідною діючою особою
залишається вчитель, а учень є лише виконавцем його волі, часто не
маючи права на самостійну ініціативу. А це шкодить не тільки становленню
ЛЮДИНИ, а й дуже часто є причиною поганого навчання учнів,
виникненню проблеми непорозуміння між вчителями та учнями, конфліктної
ситуації.
Що таке порозуміння? Чому виникають непорозуміння? З цими питаннями ми
спробуємо сьогодні розібратися. Адже, тема сьогоднішнього нашого семінару «Роль
психолога у налагодженні порозумінь між учнями та
вчителями».
У
«тлумачному словнику » порозуміння – це здатність зрозуміти,
усвідомити зміст чогось. Непорозуміння – це зіткнення
інтересів.
Ситуація непорозуміння може виникати як засіб
врегулювання міжособистісних стосунків.
Такі ситуації не завжди відіграють негативну роль.
Часто вони зумовлюють пошук правильних рішень у взаємовідносинах.
Непорозуміння або
конфлікти поділяються на:
прості та складні.
Прості вирішуються
вчителем без протидії учнів ( зупинення бійки , сварки між учнями
).
Іноді зустрічаються в психологічній практиці складні
взаємовідносини між педагогами і учнями. І це не проблема сьогодення.
Вона завжди існувала.
На сьогодні у
цій сфері помітні позитивні зміни, пов'язані з прилученням України до
загальнодемократичних цінностей, що знаходять своє відбиття і в українських
загальноосвітніх закладах. Взаємини між головними учасниками
навчального процесу стають відкритішими. Учні вже не відносяться до вчителів з
пересторогою, як це було ще 10 - 20 років тому, а вступають у діалог, стають
його молодшими партнерами у навчальному процесі. Вчитель стає "першим
серед рівних». До думки учня все частіше прислуховуються вчителі. Все це вплив демократичних тенденцій у нашій
освіті.
Але, водночас, цей
процес не набув широкого розголосу. Учні і вчителі йдуть назустріч один одному
ще дуже повільними кроками. Стиль взаємин потребує значних змін, які можна і
потрібно прискорити готовністю, як учнів, так і їх наставників, до змін форми і
змісту їх стосунків.
За даними статистики більшість вчителів шкіл схильні до авторитарного стилю
роботи у класі і менша частина до демократичного.
Зрозуміло, що майже ніхто з учнів не буде радитись з авторитарним вчителем , щодо своїх проблем і такий вчитель
аж ніяк не сприяє поліпшенню відносин з учнями. Тому не дивно, що третина учнів
навчальних закладів відчувають дискомфорт і не тільки у відносинах з вчителями.
Останнім часом гостро постала проблема
зростання конфліктності серед педагогів та учнів загальноосвітніх шкіл
,спричинена умовами нашого сьогодення.
Конфлікти супроводжують
нас у всіх галузях життя. І школа — не виняток. Конфлікти тут виникають між
різними групами: «учень — вчитель», «вчитель — вчитель», «учень — учень»;
«учитель — адміністрація»; «учитель — батьки»
Сьогодні
розглянемо лише ті конфлікти, що виникають під час взаємодії учня і
вчителя, тому що вони найчастіші зустрічаються в педагогічній
діяльності.
Деякі причини цих конфліктів:
1) Недостатнє розуміння
навчального матеріалу внаслідок поганого пояснення вчителя .
2) Важливе не
механічне завчання теми, а її розуміння.
3) Нездатність або небажання
вчителя пояснити матеріал знижує результативність навчальної
діяльності школяра.
4) Невмотивованість
оцінювання навчальної діяльності.
позбавляє
бажання вчити даний предмет, змушує сумніватись у своїх можливостях.
5) Некоректне,
неповажне ставлення до учнів. Це проблема, пов'язана з культурою
спілкування .
6) Невмотивовано завищена вимогливість учителя, яка викликає протест, а іноді й зворотну реакцію в учня.
7) Невідповідність прав і
обов'язків учня.
• конфліктну ситуацію викликає учень, що прагне розширити
свої права, але при цьому мати якнайменше обов'язків.
• ситуацію створюють дорослі, позбавляючи учня його
прав і розширюючи коло обов'язків.
8) Неритмічність
роботи.
9) Низький рівень дисципліни.
Розглянуті нами причини
конфліктних ситуацій частіше є типовими для школи. Але ці
проблеми досить легко вирішуються. Головне, щоб учитель був психологічно
готовий до їх усунення, прагнув цього і не боявся труднощів та змін.
Зближенню позиції «вчитель – учень», взаєморозумінню між ними допоможуть деякі прийоми, що не усі
використовуються вчителями. Ось деякі з них:
· Постарайтеся називати учня по імені, навіть тоді, коли
ви сердиті на нього, це об'єднує з учнем
· Невербальні
засоби спілкування й уміння слухати. У спілкуванні вчителя з учнями
велике эначення має не тільки зміст мови, але і міміка, тон, інтонації мови.
· Учителю
також треба вміти слухати учня і почути його. учителям часто
ніколи вислухати учня, коли в нього є потреба
поговорити, а коли вчителю треба щось довідатися, учень уже втратив інтерес до
розмови.
· Не
дорікайте дитині його близькими! Ніколи не слід
дорікати учня, особливо підлітка, за неблагополуччя в родині.
Моя робота
психолога у школі спрямована на
створення комфортних умов співпраці психолога-учня-учителя.
З метою сприяння формуванню в учнів
адаптації в школі, як одного з елементів соціуму, працюю в таких напрямках
діяльності:
-Психологічна профілактика -
яка дає можливість попередити виникнення явищ дезадаптації учнів в
освітніх установах, розробки конкретних рекомендацій педагогічним
працівникам, батькам з надання допомоги в питаннях
виховання, навчання і розвитку.
-Психологічна діагностика -
поглиблене психолого-педагогічне вивчення учнів, протягом усього періоду навчання,
визначення індивідуальних особливостей і схильностей особистості,
її потенційних можливостей у процесі навчання і
виховання,
у професійному самовизначенні, а також виявлення
причин і механізмів порушень у навчанні, розвитку, соціальної адаптації;
Основні методи,
які використовую для діагностики певних
показників соціально-психологічного клімату:
-Метод спрямований па отримання інформації
про «зовнішні» показники соціально-психологічного
клімату в колективі:
· спостереження
(відвідування уроків )
- Методи,
які забезпечують отримання інформації про «внутрішні» показники
клімату в колективі:
· анкетування
(для вивчення соціально-психологічного клімату в колективі);
· соціометрію(міжособистісні
взаємодії в колективі)
· конфліктність в
колективі ;
· тривожність ситуативна
та особистісна.
На основі діагностичних матеріалів
проводиться корекційна робота. Це активний вплив на процес
формування особистості , який здійснюється на основі спільної діяльності
педагогів – психолога. Ця робота включає в себе:
-елементи ігрових вправ, малюнкові методи (
в залежності від віку дитини).
Проведення просвітницьких заходів ;
-консіліуми ( колективне
обговорення і вирішення проблемної адаптації)
-тренінги (з учнями та педагогами)
-Консультативна діяльність –полягає у
наданні допомоги учням, вихованцям, їх батькам , педагогічним працівникам в
питаннях розвитку, виховання і навчання.
Це і надання
допомоги підліткам і старшокласникам, які зазнають труднощів у
спілкуванні з вчителями, або відчувають психологічний дискомфорт.
Метою
діяльності практичного психолога є не тільки психологічний супровід дитини, а й
просвітницька робота з педагогічним колективом.
Окрім особистої
бесіди з психологом можу запропонувати вчителю спеціальну
літературу, яка допоможе самостійно проаналізувати складні
життєві ситуації, знайти найоптимальніші способи зняття емоційного
напруження в період роботи.
Найефективнішими формами
роботи психолога з учителями є індивідуальні
консультації (у разі запиту з боку самого педагога), психолого-педагогічні
консиліуми та тренінги.
Психологічний комфорт у процесі навчальної діяльності залежить від того, як
складаються відносини між педагогами і учнями , учними між собою
педагогом і батьками.
Безперечно,
без гуманізації взаємин між вчителями та учнями неможливо сформувати позитивний
психологічний клімат.
« Тільки
глибоко людяні , гуманні стосунки між педагогом та учнями – першооснова
взаєморозуміння, позитивного самопочуття, найповнішого розкриття можливостей
кожної дитини».
|