Головна | Реєстрація | Вхід | RSS Понеділок, 29.04.2024, 06:29

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [5]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Відкритий урок з української мови у 6 класі на тему" Морська подорож до країни Морфології" "

ТЕМА. Частини мови ( іменник, прикметник ). Основні способи їх розпізнавання .

МОРСЬКА ПОДОРОЖ ВОЛОДІННЯМИ МОРФОЛОГІЇ

Мета: повторити й узагальнити відомості про частини мови, зокрема про основні гра­матичні ознаки іменників, прикметників,; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити названі частини мови в текстах, реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; виховувати увагу до слова, любов до природи, сприяти естетичному розвитку учнів засобами музики, живопису, кіномистецтва.

Обладнання: сигнальні картки для визначення на­строю учнів, плакат із зображенням корабля, ринда (корабельний дзвін), таблиці «Бортовий журнал», кінострічка «Мандри Одісея», картки із фразеологізмами у формі морських жителів, «чарівна» скринька, пляшкова пошта, ліхтарики, віде- озапис «Звернення Морфології до учнів», аудіозапис пісні «Матроси», ілюстрації із зображенням моря, шторму, мультимедійний проект «Морська подо­рож володіннями Морфології», ТЗН.

Тип уроку: урок повторення, узагальнення й сис­тематизації вивченого.

Форма уроку: урок – подорож.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

1. Вітання.
Уже дзвінок нам дав сигнал,
І на урок він нас покликав,
А , отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.

Я бачу, ви сьогодні - схвильовані і веселі,

Гості завітали до нашої оселі.

Весна принесла нам безліч турбот,

А сьогодні у нас його величність - Відкритий урок.

 

2. З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»).

 

—Любі діти, погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій? А тепер посміхніться один одному, мені. Стало сонячно. Давайте бачити добре і красиве довкола нас!

Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному.

З хорошим настроєм, бажанням учитися і дізнатися щось нове розпочинаємо наш урок рідної мови. Сьогодні нам треба виконати багато цікавих завдань. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків. Мені б хотілося , щоб девізом нашого уроку було українське прислів’я:

 

Не намагайся бути першим,

А намагайся бути кращим.

 

Вірю в те, що з усіма завданнями ви успішно справитесь і під кінець уроку хай серце ваше запалає великою любов’ю до слова рідного, до української мови, до неньки України.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

— Діти, чи любите ви подорожувати? Сьогодні на вас чекає загадкова морська подорож володіннями Морфології.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

 

 

«Коло ідей».

Хоч урок наш незвичайний, але все ж таки – урок. І сьогодні, подорожуючи океаном знань, ми повинні показати всі наші здобутки, які отримали на попередніх уроках.

Як ви думаєте, для чого потрібно закріплювати отримані знання? З якою метою вчитель пропонує виконати творче завдання? (Перевірити знання матеріалу, вміння, узагальнювати, а також систематизувати матеріал, добирати приклади. Крім цього, такі завдання допомагають розвивати пам'ять, усне мовлення, додають почуття впевненості в собі .
Для чого потрібно виробляти вміння оцінювати відповіді однокласників? (Помічати чужі помилки - значить не допускати власних. Також цей вид роботи сприяє кращому засвоєнню матеріалу, вимагає об'єктивності.)

Давайте поміркуємо, що нам по­трібно для того, щоб вирушити у загадковий океан знань. (Очікувана відповідь: збудувати корабель.)

Тож для початку ми з вами повинні спроектувати наш вітрильник для далекої подорожі. Дайте відповіді на запитання, аргументуючи висловлені судження.

Конкурс «Збудуй корабель своєї мрії»

На дошці прикріплено два зображення вітрильни­ків, частини яких закриті аркушами, що містять запи­тання. Команди по черзі відповідають на питання і від­кріплюють аркуш з макету корабля.

Запитання

 

 

Як називається розділ мовознавчої науки, що вивчає частини мови?
Як називається частина мови, що відповідає на питання який? яка? яке?
Що таке прикметник?
Які розряди прикметників ви знаєте?
Скільки ступенів порівняння мають якісні прикметники?
Яку синтаксичну роль у реченні  виконує прикметник?
Що таке іменник?
На які питання відповідає іменник?
За яки­ми відмінками змінюється іменник?
Які роди іменників ви знаєте?
Скільки є відмін у іменника?
Яку синтаксичну роль у реченні  виконує іменник?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ви закріпите зна­ння про іменник та  прикметник, буде­те удосконалювати орфографічні уміння і навички, знаходити в тексті слова даних частин мов, вико­ристовувати їх в усному та писемному мовленні,

 ІV. Виконання  вправ на закріплення.

ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

Для того щоб було цікавіше по­дорожувати, я пропоную вам об’єднатися у два екіпажі, які будуть вести свій корабель, долаючи шторми й випробування, і тільки та команда, яка діятиме злагоджено, згуртовано, творчо ставити­меться до виконання завдань, зможе першою при­йти у порт, де на неї чекатиме сюрприз. Не забу­вайте, що успішність будь-якої команди, певною мірою, залежить від вправності капітанів. Тож за­раз дайте назву своїй команді й оберіть капітана.

Я запрошую вас у незабутню морську подо­рож. Отже, ми знімаємося з якоря й вирушаємо в путь!

Запишіть дату і тему уроку.

Не гаймо часу, поспішаймо. І подорож морську розпочинаймо:

Гей, нові Колумби й Магелани,

Напнемо вітрила наших мрій!

Кличуть нас у мандри океани,

Бухту спокою облизує прибій.

                                                (В. Симоненко)

Звучать гудки корабля, що відшвартовується від берега.

Конкурс « Логічний ланцюжок».

Зараз ми й перевіримо, як уважно  ви вивчали тему іменника і прикметника.

Пригадайте, у якому порядку ( у якій послідовності ) ми вивчали вказані теми.

( За кожну правильну від­повідь один екіпаж отримує позначку «дельфін», а ін­ший — «чайку», які прикріплюють до таблиці «Бор­товий журнал». У ньому фіксують результати роботи кожної команди.)

Конкурс «Найкращий капітан»

Капітани виконують завдання на дошці, а учні від­мінюють ці слова в зошиті.

І команда           

Прочитати речення, провідміняти іменник, що вжитий у називному відмінку множини.

Я вже не раз бачив, як оті дельфіни гралися в морі, переплигували з хвилі на хвилю (Ю. Збанацький)          

 

ІІ команда

 Прочитати речення, провідміняти іменник, що вжитий у називному відмінку однини.

Дельфін зомлів, і його викинули на берег, як чорну копицю

(1. Нечуй-Левицький)

Конкурс «Врятуймо слово»

Ми не випадково взяли речення про дельфінів, адже вони дуже часто рятують лю­дей. Ви хоч і не дельфіни, але справжні мореплав­ці, тож сьогодні спробуєте свої сили у службі по­рятунку. Але за бортом у нас опинилися не люди, а слова. Вони написані на аркушах, які досить тривалий час були у солоній морській воді, тому частина записів зникла.  Ви повинні відновити на­писане, вказавши рід іменників.

Учні передають один одному рятівний круг, на якому записані іменники, визначаючи по черзі їх рід. Команда здобуває перемогу, якщо першою виконає за­вдання.

Слова для 1-го екіпажу: якір, акула, матрос, море, мушля, шторм, туман, русалка.
Слова для 2-го екіпажу: Нептун, камбала, пірат, сонце, хвиля, острів, горизонт, медуза.

Конкурс «Випробування Посейдона»

Долаючи величезні відстані, моря­ки стикаються з багатьма труднощами, які готує їм цар морів і океанів Посейдон. Зараз ви поба­чите, наскільки жорстоким може бути морський володар.

Перегляд кадрів з фільму «Мандри Одіссея».

Стало страшно? Давайте спробуємо задобрити цього грізного володаря, вживаючи гарні чарівні слова. Такими, як ви знаєте, є прикметники, які вказують на ознаку предмета. Тож ваше завдан­ня — скласти асоціативний кущ до слова, вказу­ючи на його ознаки. Якщо ви правильно виконає­те це завдання, то море стане тихим і спокійним, а сонце знову засяє в небесах.

 

 

Молодці, ви гарно впоралися із за­вданням. Давайте подивимося, яким стало море зараз (учні переглядають кадри з фільму «Ман­дри Одіссея»). Дібрані вами чарівні слова зробили бурхливе море спокійним.

Конкурс «Морські глибини»

Подорожуючи морськими просто­рами, ви можете не тільки насолоджуватися чу­довими краєвидами, але й зробити ще якусь ко­рисну справу. Наприклад, досліджувати, спосте­рігати, вивчати життя морських глибин. Так, як це робив французький дослідник Жак Ів Кусто (кадри з програми «У світі тварин»), який віддав більшу частину свого життя вивченню морської фауни.

Тож залучайтеся до цього процесу.

Завдання для роботи в групах

Встановити відповідність між словами, утворюючи фразеологізми. Поясни­ти значення стійких словосполучень та визначити відміну іменників.

Частинки фразеологізмів записані на картках із зображенням медуз, крабів, риб, які команди повинні правильно з’єднати.

 

 

Конкурс «Вправний штурман»

Усім відома істина, що на кораблі аж ніяк не обійтись без штурмана, адже тільки він -— досвідчений знавець карти, тільки він може вправно користуватися компасом і мапою для того, щоб корабель не збився з курсу.

Шлях для корабля уміло штурман прокладає.

Про небезпеку він здаля попереджає.

 

Тож зараз ми перевіримо, наскільки ви може­те оперативно працювати у морі тексту, знаходя­чи в ньому координати іменників та прикметників, користуючись сво­єрідним «компасом» — вашими знаннями про ці частинb мови.

Завдання

Якнайшвидше виписати з тексту всі іменники ( І команда ), прикметники ( ІІ команда ).

Море... Я дуже люблю море. Воно ніколи не буває одноманітним, нецікавим, бо щодня, навіть щохвилини воно різне. Таємниче, мінливе, неосяжне — воно хвилює душу, не залишає байдужим серце. Одного дня воно тихе й спокійне, наче велике дзеркало, холодне й прозоре. Сонячні промінчики, пронизуючи солону воду, сягають дна, лагідно торкаються золотавого піску та яскравих сяючих мушлів, гладеньких камінців та зеленуватих водоростей, ловлять маленьких спритних рибок, що зграйками весело бавляться біля берега. 

Словникова робота

Му́шля ( черепа́шка ) — захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків та деяких ракоподібних.

Черепашки безхребетних вивчає наука конхіологія.

З мушель молюсків з давніх часів виготовляли посуд, ложки, ножі, скребки, риболовні крючки, сигнальні ріжки, амулети, прикраси.

Водорості — хлорофілоносні  рослини, що ростуть переважно у воді морів, озер, рік, ставів, боліт. При світлі вони асимілюють вуглець з вуглекислого газу, розчиненого у воді, виділяючи при цьому кисень.

Наука про водорості називається альгологією.

7.  Конкурс «Піратський скарб»

Дуже багато сьогодні ви вже здолали перешкод. І у вас є можливість відкрити для себе скарби,  які залишили морські пірати. Зараз за допомогою компаса ви повинні знайти скриньки зі скарбами.

( Діти шукають за картою скарб )

Відкрийте  скриньки, подивіться, що ви там знайшли. ( У коробці монетами,  прикраси, гроші та клаптики паперу із прислів’ями. )

Прислів’я – це зерна народної мудрості, які нам дають мо­ральні орієнтири в житті, вчать як поводитися се­ред людей.

Завдання

Знайти прикметники у прислів’ях, визначити їх групу за значенням.

Діти – найбільша радість у світі.

Здоров’я – найдорожчий скарб.

Осіння муха боляче кусає.                                      

Весняний день рік годує.

Ситий голодному не товариш.                            

Ледачий двічі робить, а скупий двічі платить.

Дай, Боже, старим очі, а молодим розум.        

 Добрий доброго навчає, а злий на зле наставляє.

Пірати нам залишили іще одну скриню з коштовностями. Але це було б занадто легко — просто забрати скарби без жодних зусиль. Тому я запрошую по двоє сміливців від кожної ко­манди, щоб спробувати розшифрувати закодовані піратами слова.

Закодовані слова

Для І команди: г1а , пі100лет, мі100, пі2л;
Для II команди: 7я, 100лиця, р1а, ві3ло.

Конкурс «Змагання лоцманів»

Наш маршрут пролягає через Мов­ні рифи. Вони небезпечні тим, що корабель, оми­наючи їх, може отримати пробоїну і затонути. Тому оголошуємо конкурс лоцманів, які мають бути добре обізнаними з навігаційними умовами певної ділянки моря, щоб провести кораблі без будь-яких пошкоджень.

Завдання

Прочитайте текст. Які недоліки ви помітили в ньому? Виправте їх .

Коралові рифи - унікальні своєю ( краса )  та екологічною доцільністю. Протягом тисячоліть коралові рифи складали основу життя цілих ( народ ), споконвічних ( мешканець ) островів Океанії. Ці острови, населені полінезійцями, меланезійцями, складені з чистісінького коралового вапняку. Багатовіковий досвід цих народів дозволяє їм користуватися всіма ( благо) рифу, не підриваючи його основу.

Телебачення і книги про ( природа ) зробили рифову тематику досить популярною. В останні    ( рік ) багато туристичних підприємств стали включати у свої ( маршрут ) відвідування коралових рифів, які завдяки цьому виявилися доступними дуже великому числу ( люди ) з різних країн.

Конкурс «Протока несподіванок»

Входимо в протоку Несподіванок, де на вас чекає пляшкова пошта. Нумо швиденько відкоркуймо пляшки і дістаньмо «послання».

Завдання

Прочитати слова,  склас­ти речення й розібрати його синтаксично.

Перша команда

Друга команда

Море  стогне, хлюпоче і грає, хвилі прозорі розбиває.

Величезний і залізний пароплав підходить до рідної пристані.

 

 

 

 

Конкурс «Сигнали маяка»

За бортом — хвилі вороні

І море в темряві гуркоче,

Та ось, як вогник у вікні,

Маяк заблимав серед ночі.

Він випромінює тепло,

До себе кличе всіх в імлі...

 

Щоб не заблукати у морі, не втратити курс, морякам у пригоді стають сигнали маяка. Давайте і ви скористаєтесь світловими сигналами, щоб по­казати свої знання про іменник та прикметник.. Зараз ми проведе­мо незвичайний вибірковий диктант. Ви не будете ні виписувати слова в зошит, ні говорити їх вголос, а використовуватимете розпізнавальні сигнали ма­яка (ліхтарика). Прошу вас встати, щоб ваші сиг­нали помітили кораблі, що втратили курс.

Завдання

Прослухати речення і виділити почутий іменник та прикметник світловим сигналом ліхтарика ( підняти руки вгору, коли почуєте іменник, розвести в сторони, коли прикметник ).

Зранку люто бурхав шторм, а капіта­нові, що довго стояв на якорі, кортіло пливти далі. Хоч як його переконували цього не робити — все надаремно. Це був високий та дужий чоловік, який звик голосно наказувати. Капітан був добрий, справжній морський вовк. Найлюті­ша негода, навіть взимку, не лякала його. Найсильніший ураган був йому до вподоби. Зрештою, жоден капітан не плавав так швидко й так безпечно. (З легенди «Летючий голландець»).

 

 

Подорожуючи морем, ви перекона­лися, що робота команди залежить як від керівно­го складу, так і від тих, хто своєю повсякденною службою забезпечує життєдіяльність корабля. Їх робота нагадує роль службових частин мови, які допомагають самостійним і служать для зв’язку слів і речень у текстах. Тому перед нами ще багато цікавих тем із розділу морфології

Ми усміхаємось, але на серці сум,

Бо профіль вітру прощавання — строгий.

Поглянь: у гавань корабель прибув,

Готовий до майбутньої дороги!

Ось ми з вами підходимо до берега. Ви виконали всі завдання уроку, впоралися з усі­ма поставленими завданнями.

VІІ. УМОТИВОВАНЕ ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ НА УРОЦІ.

Запишіть у бортовий журнал ваші досягнення.

     VІІІ. Підсумок уроку.

Ми будемо й надалі знайомитися з володіннями Морфології, розпізнавати вивчені частини мови, знайомитися з новими. Знайте, що відомості про частини мови вам знадобляться кож­ного дня під час виконання вправ, складання твор­чих завдань, усних відповідей, створення власних висловлювань на різноманітні теми. Частини мови завжди вам стануть у пригоді. А ви віддячуйте їм шанобливим ставленням та влучним вживанням у своєму мовленні. Тож подорож наша добігає кін­ця.

Збіг наш урок,як коротка мить.

Дуже швидко час біжить

Ще попереду у нас багато кроків,

І цікавих, і важких уроків.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ З ІНСТРУКТАЖЕМ

Скласти твір-мініатюру (10-15 речень) «Ці­кава морська пригода», використовуючи вивчені частини мови. Намалювати карту країни Морфо­логія, зафарбувавши зеленим кольором ті части­ни мови, про які можна сказати: «Я вже знаю...». За своєю картою підготувати розповідь про диво­вижні володіння Морфології.

 

 

 

 

 

 ТЕМА. Частини мови ( іменник, прикметник ). Основні способи їх розпізнавання .

МОРСЬКА ПОДОРОЖ ВОЛОДІННЯМИ МОРФОЛОГІЇ

Мета: повторити й узагальнити відомості про частини мови, зокрема про основні гра­матичні ознаки іменників, прикметників,; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити названі частини мови в текстах, реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; виховувати увагу до слова, любов до природи, сприяти естетичному розвитку учнів засобами музики, живопису, кіномистецтва.

Обладнання: сигнальні картки для визначення на­строю учнів, плакат із зображенням корабля, ринда (корабельний дзвін), таблиці «Бортовий журнал», кінострічка «Мандри Одісея», картки із фразеологізмами у формі морських жителів, «чарівна» скринька, пляшкова пошта, ліхтарики, віде- озапис «Звернення Морфології до учнів», аудіозапис пісні «Матроси», ілюстрації із зображенням моря, шторму, мультимедійний проект «Морська подо­рож володіннями Морфології», ТЗН.

Тип уроку: урок повторення, узагальнення й сис­тематизації вивченого.

Форма уроку: урок – подорож.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.

1. Вітання.
Уже дзвінок нам дав сигнал,
І на урок він нас покликав,
А , отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.

Я бачу, ви сьогодні - схвильовані і веселі,

Гості завітали до нашої оселі.

Весна принесла нам безліч турбот,

А сьогодні у нас його величність - Відкритий урок.

 

2. З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»).

 

—Любі діти, погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій? А тепер посміхніться один одному, мені. Стало сонячно. Давайте бачити добре і красиве довкола нас!

Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному.

З хорошим настроєм, бажанням учитися і дізнатися щось нове розпочинаємо наш урок рідної мови. Сьогодні нам треба виконати багато цікавих завдань. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків. Мені б хотілося , щоб девізом нашого уроку було українське прислів’я:

 

Не намагайся бути першим,

А намагайся бути кращим.

 

Вірю в те, що з усіма завданнями ви успішно справитесь і під кінець уроку хай серце ваше запалає великою любов’ю до слова рідного, до української мови, до неньки України.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

— Діти, чи любите ви подорожувати? Сьогодні на вас чекає загадкова морська подорож володіннями Морфології.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

 

 

«Коло ідей».

Хоч урок наш незвичайний, але все ж таки – урок. І сьогодні, подорожуючи океаном знань, ми повинні показати всі наші здобутки, які отримали на попередніх уроках.

Як ви думаєте, для чого потрібно закріплювати отримані знання? З якою метою вчитель пропонує виконати творче завдання? (Перевірити знання матеріалу, вміння, узагальнювати, а також систематизувати матеріал, добирати приклади. Крім цього, такі завдання допомагають розвивати пам'ять, усне мовлення, додають почуття впевненості в собі .
Для чого потрібно виробляти вміння оцінювати відповіді однокласників? (Помічати чужі помилки - значить не допускати власних. Також цей вид роботи сприяє кращому засвоєнню матеріалу, вимагає об'єктивності.)

Давайте поміркуємо, що нам по­трібно для того, щоб вирушити у загадковий океан знань. (Очікувана відповідь: збудувати корабель.)

Тож для початку ми з вами повинні спроектувати наш вітрильник для далекої подорожі. Дайте відповіді на запитання, аргументуючи висловлені судження.

Конкурс «Збудуй корабель своєї мрії»

На дошці прикріплено два зображення вітрильни­ків, частини яких закриті аркушами, що містять запи­тання. Команди по черзі відповідають на питання і від­кріплюють аркуш з макету корабля.

Запитання

 

 

Як називається розділ мовознавчої науки, що вивчає частини мови?
Як називається частина мови, що відповідає на питання який? яка? яке?
Що таке прикметник?
Які розряди прикметників ви знаєте?
Скільки ступенів порівняння мають якісні прикметники?
Яку синтаксичну роль у реченні  виконує прикметник?
Що таке іменник?
На які питання відповідає іменник?
За яки­ми відмінками змінюється іменник?
Які роди іменників ви знаєте?
Скільки є відмін у іменника?
Яку синтаксичну роль у реченні  виконує іменник?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ви закріпите зна­ння про іменник та  прикметник, буде­те удосконалювати орфографічні уміння і навички, знаходити в тексті слова даних частин мов, вико­ристовувати їх в усному та писемному мовленні,

 ІV. Виконання  вправ на закріплення.

ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

Для того щоб було цікавіше по­дорожувати, я пропоную вам об’єднатися у два екіпажі, які будуть вести свій корабель, долаючи шторми й випробування, і тільки та команда, яка діятиме злагоджено, згуртовано, творчо ставити­меться до виконання завдань, зможе першою при­йти у порт, де на неї чекатиме сюрприз. Не забу­вайте, що успішність будь-якої команди, певною мірою, залежить від вправності капітанів. Тож за­раз дайте назву своїй команді й оберіть капітана.

Я запрошую вас у незабутню морську подо­рож. Отже, ми знімаємося з якоря й вирушаємо в путь!

Запишіть дату і тему уроку.

Не гаймо часу, поспішаймо. І подорож морську розпочинаймо:

Гей, нові Колумби й Магелани,

Напнемо вітрила наших мрій!

Кличуть нас у мандри океани,

Бухту спокою облизує прибій.

                                                (В. Симоненко)

Звучать гудки корабля, що відшвартовується від берега.

Конкурс « Логічний ланцюжок».

Зараз ми й перевіримо, як уважно  ви вивчали тему іменника і прикметника.

Пригадайте, у якому порядку ( у якій послідовності ) ми вивчали вказані теми.

( За кожну правильну від­повідь один екіпаж отримує позначку «дельфін», а ін­ший — «чайку», які прикріплюють до таблиці «Бор­товий журнал». У ньому фіксують результати роботи кожної команди.)

Конкурс «Найкращий капітан»

Капітани виконують завдання на дошці, а учні від­мінюють ці слова в зошиті.

І команда           

Прочитати речення, провідміняти іменник, що вжитий у називному відмінку множини.

Я вже не раз бачив, як оті дельфіни гралися в морі, переплигували з хвилі на хвилю (Ю. Збанацький)          

 

ІІ команда

 Прочитати речення, провідміняти іменник, що вжитий у називному відмінку однини.

Дельфін зомлів, і його викинули на берег, як чорну копицю

(1. Нечуй-Левицький)

Конкурс «Врятуймо слово»

Ми не випадково взяли речення про дельфінів, адже вони дуже часто рятують лю­дей. Ви хоч і не дельфіни, але справжні мореплав­ці, тож сьогодні спробуєте свої сили у службі по­рятунку. Але за бортом у нас опинилися не люди, а слова. Вони написані на аркушах, які досить тривалий час були у солоній морській воді, тому частина записів зникла.  Ви повинні відновити на­писане, вказавши рід іменників.

Учні передають один одному рятівний круг, на якому записані іменники, визначаючи по черзі їх рід. Команда здобуває перемогу, якщо першою виконає за­вдання.

Слова для 1-го екіпажу: якір, акула, матрос, море, мушля, шторм, туман, русалка.
Слова для 2-го екіпажу: Нептун, камбала, пірат, сонце, хвиля, острів, горизонт, медуза.

Конкурс «Випробування Посейдона»

Долаючи величезні відстані, моря­ки стикаються з багатьма труднощами, які готує їм цар морів і океанів Посейдон. Зараз ви поба­чите, наскільки жорстоким може бути морський володар.

Перегляд кадрів з фільму «Мандри Одіссея».

Стало страшно? Давайте спробуємо задобрити цього грізного володаря, вживаючи гарні чарівні слова. Такими, як ви знаєте, є прикметники, які вказують на ознаку предмета. Тож ваше завдан­ня — скласти асоціативний кущ до слова, вказу­ючи на його ознаки. Якщо ви правильно виконає­те це завдання, то море стане тихим і спокійним, а сонце знову засяє в небесах.

 

 

Молодці, ви гарно впоралися із за­вданням. Давайте подивимося, яким стало море зараз (учні переглядають кадри з фільму «Ман­дри Одіссея»). Дібрані вами чарівні слова зробили бурхливе море спокійним.

Конкурс «Морські глибини»

Подорожуючи морськими просто­рами, ви можете не тільки насолоджуватися чу­довими краєвидами, але й зробити ще якусь ко­рисну справу. Наприклад, досліджувати, спосте­рігати, вивчати життя морських глибин. Так, як це робив французький дослідник Жак Ів Кусто (кадри з програми «У світі тварин»), який віддав більшу частину свого життя вивченню морської фауни.

Тож залучайтеся до цього процесу.

Завдання для роботи в групах

Встановити відповідність між словами, утворюючи фразеологізми. Поясни­ти значення стійких словосполучень та визначити відміну іменників.

Частинки фразеологізмів записані на картках із зображенням медуз, крабів, риб, які команди повинні правильно з’єднати.

 

 

Конкурс «Вправний штурман»

Усім відома істина, що на кораблі аж ніяк не обійтись без штурмана, адже тільки він -— досвідчений знавець карти, тільки він може вправно користуватися компасом і мапою для того, щоб корабель не збився з курсу.

Шлях для корабля уміло штурман прокладає.

Про небезпеку він здаля попереджає.

 

Тож зараз ми перевіримо, наскільки ви може­те оперативно працювати у морі тексту, знаходя­чи в ньому координати іменників та прикметників, користуючись сво­єрідним «компасом» — вашими знаннями про ці частинb мови.

Завдання

Якнайшвидше виписати з тексту всі іменники ( І команда ), прикметники ( ІІ команда ).

Море... Я дуже люблю море. Воно ніколи не буває одноманітним, нецікавим, бо щодня, навіть щохвилини воно різне. Таємниче, мінливе, неосяжне — воно хвилює душу, не залишає байдужим серце. Одного дня воно тихе й спокійне, наче велике дзеркало, холодне й прозоре. Сонячні промінчики, пронизуючи солону воду, сягають дна, лагідно торкаються золотавого піску та яскравих сяючих мушлів, гладеньких камінців та зеленуватих водоростей, ловлять маленьких спритних рибок, що зграйками весело бавляться біля берега. 

Словникова робота

Му́шля ( черепа́шка ) — захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків та деяких ракоподібних.

Черепашки безхребетних вивчає наука конхіологія.

З мушель молюсків з давніх часів виготовляли посуд, ложки, ножі, скребки, риболовні крючки, сигнальні ріжки, амулети, прикраси.

Водорості — хлорофілоносні  рослини, що ростуть переважно у воді морів, озер, рік, ставів, боліт. При світлі вони асимілюють вуглець з вуглекислого газу, розчиненого у воді, виділяючи при цьому кисень.

Наука про водорості називається альгологією.

7.  Конкурс «Піратський скарб»

Дуже багато сьогодні ви вже здолали перешкод. І у вас є можливість відкрити для себе скарби,  які залишили морські пірати. Зараз за допомогою компаса ви повинні знайти скриньки зі скарбами.

( Діти шукають за картою скарб )

Відкрийте  скриньки, подивіться, що ви там знайшли. ( У коробці монетами,  прикраси, гроші та клаптики паперу із прислів’ями. )

Прислів’я – це зерна народної мудрості, які нам дають мо­ральні орієнтири в житті, вчать як поводитися се­ред людей.

Завдання

Знайти прикметники у прислів’ях, визначити їх групу за значенням.

Діти – найбільша радість у світі.

Здоров’я – найдорожчий скарб.

Осіння муха боляче кусає.                                      

Весняний день рік годує.

Ситий голодному не товариш.                            

Ледачий двічі робить, а скупий двічі платить.

Дай, Боже, старим очі, а молодим розум.        

 Добрий доброго навчає, а злий на зле наставляє.

Пірати нам залишили іще одну скриню з коштовностями. Але це було б занадто легко — просто забрати скарби без жодних зусиль. Тому я запрошую по двоє сміливців від кожної ко­манди, щоб спробувати розшифрувати закодовані піратами слова.

Закодовані слова

Для І команди: г1а , пі100лет, мі100, пі2л;
Для II команди: 7я, 100лиця, р1а, ві3ло.

Конкурс «Змагання лоцманів»

Наш маршрут пролягає через Мов­ні рифи. Вони небезпечні тим, що корабель, оми­наючи їх, може отримати пробоїну і затонути. Тому оголошуємо конкурс лоцманів, які мають бути добре обізнаними з навігаційними умовами певної ділянки моря, щоб провести кораблі без будь-яких пошкоджень.

Завдання

Прочитайте текст. Які недоліки ви помітили в ньому? Виправте їх .

Коралові рифи - унікальні своєю ( краса )  та екологічною доцільністю. Протягом тисячоліть коралові рифи складали основу життя цілих ( народ ), споконвічних ( мешканець ) островів Океанії. Ці острови, населені полінезійцями, меланезійцями, складені з чистісінького коралового вапняку. Багатовіковий досвід цих народів дозволяє їм користуватися всіма ( благо) рифу, не підриваючи його основу.

Телебачення і книги про ( природа ) зробили рифову тематику досить популярною. В останні    ( рік ) багато туристичних підприємств стали включати у свої ( маршрут ) відвідування коралових рифів, які завдяки цьому виявилися доступними дуже великому числу ( люди ) з різних країн.

Конкурс «Протока несподіванок»

Входимо в протоку Несподіванок, де на вас чекає пляшкова пошта. Нумо швиденько відкоркуймо пляшки і дістаньмо «послання».

Завдання

Прочитати слова,  склас­ти речення й розібрати його синтаксично.

Перша команда

Друга команда

Море  стогне, хлюпоче і грає, хвилі прозорі розбиває.

Величезний і залізний пароплав підходить до рідної пристані.

 

 

 

 

Конкурс «Сигнали маяка»

За бортом — хвилі вороні

І море в темряві гуркоче,

Та ось, як вогник у вікні,

Маяк заблимав серед ночі.

Він випромінює тепло,

До себе кличе всіх в імлі...

 

Щоб не заблукати у морі, не втратити курс, морякам у пригоді стають сигнали маяка. Давайте і ви скористаєтесь світловими сигналами, щоб по­казати свої знання про іменник та прикметник.. Зараз ми проведе­мо незвичайний вибірковий диктант. Ви не будете ні виписувати слова в зошит, ні говорити їх вголос, а використовуватимете розпізнавальні сигнали ма­яка (ліхтарика). Прошу вас встати, щоб ваші сиг­нали помітили кораблі, що втратили курс.

Завдання

Прослухати речення і виділити почутий іменник та прикметник світловим сигналом ліхтарика ( підняти руки вгору, коли почуєте іменник, розвести в сторони, коли прикметник ).

Зранку люто бурхав шторм, а капіта­нові, що довго стояв на якорі, кортіло пливти далі. Хоч як його переконували цього не робити — все надаремно. Це був високий та дужий чоловік, який звик голосно наказувати. Капітан був добрий, справжній морський вовк. Найлюті­ша негода, навіть взимку, не лякала його. Найсильніший ураган був йому до вподоби. Зрештою, жоден капітан не плавав так швидко й так безпечно. (З легенди «Летючий голландець»).

 

 

Подорожуючи морем, ви перекона­лися, що робота команди залежить як від керівно­го складу, так і від тих, хто своєю повсякденною службою забезпечує життєдіяльність корабля. Їх робота нагадує роль службових частин мови, які допомагають самостійним і служать для зв’язку слів і речень у текстах. Тому перед нами ще багато цікавих тем із розділу морфології

Ми усміхаємось, але на серці сум,

Бо профіль вітру прощавання — строгий.

Поглянь: у гавань корабель прибув,

Готовий до майбутньої дороги!

Ось ми з вами підходимо до берега. Ви виконали всі завдання уроку, впоралися з усі­ма поставленими завданнями.

VІІ. УМОТИВОВАНЕ ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ НА УРОЦІ.

Запишіть у бортовий журнал ваші досягнення.

     VІІІ. Підсумок уроку.

Ми будемо й надалі знайомитися з володіннями Морфології, розпізнавати вивчені частини мови, знайомитися з новими. Знайте, що відомості про частини мови вам знадобляться кож­ного дня під час виконання вправ, складання твор­чих завдань, усних відповідей, створення власних висловлювань на різноманітні теми. Частини мови завжди вам стануть у пригоді. А ви віддячуйте їм шанобливим ставленням та влучним вживанням у своєму мовленні. Тож подорож наша добігає кін­ця.

Збіг наш урок,як коротка мить.

Дуже швидко час біжить

Ще попереду у нас багато кроків,

І цікавих, і важких уроків.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ З ІНСТРУКТАЖЕМ

Скласти твір-мініатюру (10-15 речень) «Ці­кава морська пригода», використовуючи вивчені частини мови. Намалювати карту країни Морфо­логія, зафарбувавши зеленим кольором ті части­ни мови, про які можна сказати: «Я вже знаю...». За своєю картою підготувати розповідь про диво­вижні володіння Морфології.

 

 

 

 

 

 



Джерело: http://Відкритий урок ім. прикм.
Категорія: Мої статті | Додав: Svitlana (13.03.2015)
Переглядів: 5967 | Коментарі: 18 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 erorsesia  
0
Blood 101 1045 1052 2003; WO 2004 035607; US2004 0167319; the human monoclonal antibodies set forth in WO 2004 035607 and US2004 0167319 Teeling et al <a href=http://cialiss.quest>buying cialis online safe</a> Similarly, Jang and colleagues 46 2012 observed discrepancies in HER2, MYC, CCND1, and FGFR1 amplification between in situ and invasive components in 22 out of 203 matched pairs 10

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Корисні сайти

...
Конструктор сайтів - uCoz